POLSKA
Duńczycy wykonali nowy przelotowy tłumik, który czeka na homologację. Janusz Kołodziej już go przetestował. Od tłumików dostępnych obecnie na rynku różni się on tym, że umożliwia wolny przelot spalin. Według Duńczyków spełnia też normy głośności, bo nie przekracza ustalonej liczby decybeli – wyjaśnia Krzysztof Cegielski, menadżer Kołodzieja.
– W urządzeniach, z których korzystali żużlowcy w tym roku, spaliny wracały do środka, co powodowało przegrzewanie się różnych części, w tym silnika. Poza tym motocykl z tym tłumikiem nie miał wystarczającej mocy, co stanowiło kłopot, gdy na torze była nieregularna nawierzchnia – dodaje Cegielski.
Nowy tłumik wykonał członek duńskiej federacji. Projekt został wysłany do angielskiej firmy King, która zajmuje się między innymi produkcją tłumików. Jeden z modeli został dostarczony Kołodziejowi, który pod okiem Cegielskiego testował urządzenie. – Na pierwszy rzut oka wygląda, że sprzęt działa bez zarzutu. Tłumik jest w środku wypełniony czymś, co przypomina szczotkę do czyszczenia garnków. Materiał wydaje się trwały, tłumi hałas i spełnia marzenia żużlowców o przelotowości spalin – mówi Cegielski.
– Jeśli taki produkt faktycznie się pojawił, to muszę go mieć – stwierdza Tomasz Gollob, nasz multimedalista mistrzostw świata. – Jeśli dostaniemy przelotowe tłumiki, to jakoś łatwiej przetrawimy zmianę związaną z wprowadzeniem tytanu do silnika. Tytan podniesie nam koszty jazdy, ale z drugiej strony będziemy mieli urządzenie, które nie będzie skracało żywotności silnika – ocenia Gollob.
Duńczycy już wysłali nowy tłumik do sprawdzenia właściwej komórce w Międzynarodowej Federacji Motocyklowej. – W FIM powiedzieli mi jednak, że nic takiego nie dostali – tłumaczy działacz federacji Andrzej Grodzki.
Krzysztof Cegielski pytał ludzi powiązanych z duńskim związkiem, jak się sprawy mają i dostał odpowiedź, że kwestia będzie rozpatrywana – czeka w kolejce. Ale już teraz duński wyrób poddawany jest ostrej krytyce przez Roya Otto. To on forsował swego czasu konieczność wprowadzenia nowych tłumików. Jednak prędzej czy później będzie musiał przetestować zaproponowane urządzenie. Jeśli nie przekroczy ono norm głośności i emisji spalin, a zastosowany materiał będzie dawał gwarancję odpowiednio długiej możliwości eksploatacji (3 lata), to jeszcze w tym roku przelotowy tłumik trafi w ręce zawodników. W każdym razie Polski Związek Motorowy ma poprzeć starania o wprowadzenie rozwiązania, które wpłynie na większe bezpieczeństwo zawodników. Prezes Andrzej Witkowski sprawom bezpieczeństwa poświęca dużo uwagi. – Dajcie mi nowy tłumik, a ja zrobię wszystko, żeby go wprowadzili – powtarza szef związku już od prawie dwóch lat.
PGE Ekstraliga
Orlen Oil Motor Lublin vs
Innpro ROW Rybnik
Pres Toruń vs
Krono Plast Włókniarz Częstochowa
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs Betard Sparta Wrocław
Gezet Stal Gorzów vs
Stelmet Falubaz Zielona Góra
Metlakas 2 Ekstraliga
Texom Stal Rzeszów vs
Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vs
Autona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 |
6 |
+40 |
2. | ![]() |
3 | 6 | +36 |
3. | ![]() |
2 | 3 | +8 |
4. | ![]() |
3 | 2 | +18 |
5 | ![]() |
3 | 2 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -4 |
7. | ![]() |
3 |
1 | -26 |
8. | ![]() |
3 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
2 | 1 | -8 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -37 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-38 |
![]() |
||||
1 |
|
2 | 4 | +6 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
3. | ![]() |
2 | 2 | +12 |
4. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
5. | ![]() |
2 | 2 | 0 |
6. | ![]() |
2 | 0 | -6 |
7 | Speedway Kraków | 1 | 0 | -14 |
![]() |
||||
1. | Orlen Cellfast Wilki Kroso | |||
2. | Enea Stal Gorzów | |||
3. | Novyhotel Falubaz Zielona Góra | |||
4. | Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno | |||
5. | Motor Lublin | |||
6. | GKM Grudziądz | |||
7. | TAURON U24 Włókniarz Częstochowa | |||
8. | KS Toruń | |||
9. | U24 Beckhoff Sparta Wrocław | |||
![]() |
||||
1. | ![]() |
|
|
|
2. | ![]() |
|||
3. | ![]() |
|
||
4. | ![]() |
|
||
5. | ![]() |
|
||
6. | ![]() |
|||
7. | ![]() |
|
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów