Wywiady
Piotr Świderski zwyciężył w sobotniej Gali Żużla na Lodzie, którą zorganizowano na opolskim lodowisku Toropol. Tuż po zawodach, nowy zawodnik Startu Gniezno zgodził się na rozmowę z portalem eSpeedway.pl, w której m.in. podzielił się wrażeniami z gali oraz ujawnił dlaczego nie wrócił do Tarnowa.
Piotrze wiele się mówiło na teamt twojego kontraktru we Wrocławiu. Trener, Piotr Baron przyznał w jednym z wywiadów, że byliście już po słowie. Jak możesz się odnieść do tych słów?
- Nie chcę komentować tej całej sprawy. Zawodnicy wybierają te kluby, które im pasują. To w zasadzie wszystko.
Trafiłeś do Startu Gniezno, który będzie w tym sezonie występował w roli beniaminka żużlowej ekstraligi, czeka was naprawdę spore wyzwanie.
- Myślę, że to będzie bardzo trudny i wymagający sezon dla wszystkich zespołów. Pamiętajmy, że w tym roku spadają trzy drużyny. Doskonale zdajemy sobie sprawę z wyzwań jakie nas czekają, ale wraz z początkiem rozgrywek wszyscy startujemy od zera, z tej samej pozycji. Mamy więc szansę, zarówno na mistrzostwo polski, jak i na załapanie się do tej grupy, która opuści najwyższą klasę rozgrywkową. Po cichu liczę, że znajdziemy się wśród tych najlepszych.
Na pewno sporym plusem kontraktu w Gnieźnie jest fakt, że będziesz występował z zawodnikami, których doskonale znasz z poprzednich lat. Wystarczy wymienić choćby Sebastiana Ułamka, z którym zdobywałeś spunkty dla tarnowskiej Unii.
- Tak, będę miał okazję do startów wspólnie z Sebastianem. W ekipie Startu będzie jeździł również Bjarne Pedersen, który także występował swego czasu w drużynie "Jaskółek". Dobrze znam się również z Antonio Lindbaeckiem jeszcze z okresu, gdy wspólnie zdobywaliśmy punkty dla rybnickiego klubu. Myślę, że będziemy tworzyć jeden kolektyw i to wszystko zaprocentuje wynikami na torze.
A propos Tarnowa, sporo było dywagacji na teamt twojego przejścia do drużyny z tego miasta. Pojawiła się opinia, że Mistrz Polski miał do wyboru Ciebie, lub Artioma Łagutę. Ostatecznie postawiono na Rosjanina. Czy faktycznie miałeś ofertę od kierownictwa „Jaskółek“?
- Wszystkie przymiarki i spekulacje - głównie medialne - opierane były na współczynniku KSM. Moja średnia była zbliżona do średniej Artioma Łaguty stąd więc właśnie temat ewentualych startów w Tarnowie.
Czyli jednak była jakaś oferta ze strony tarnowskiego klubu?
- Nie było żadnej oferty. Nie mieliśmy okazji aby usiąść do stołu negocjacyjnego. Owszem dostałem telefon z zapytaniem, czy byłbym zainteresowany kontraktem w Tarnowie, potwierdziłem, że tak, ale na tym rozmowy się zakończyły. Czemu tak się stało, tego nie wiem.
Powiedz jak się czujesz? Czy doszedłeś już do pełni sprawności po tej przykrej kontuzji jakiej nabawiłeś się jeszcze w 2011 roku.
- Chciałbym jak najszybciej zapomnieć o tym co się stało we Wrocławiu. Tak jak słusznie podkreślił w jednym z wywiadów Jarek Hampel: „kontuzja to jest coś najgorszego co może spotkać żużlowca“. Mam podobne zdanie na ten teamat i liczę, że szybko wymażę z pamięci to całe zdarzenie. Widać, że już jest znacznie lepiej, nie odczuwam żadnych problemów zdrowotnych, więc wchodzę pełen optymizmu w nowy sezon.
Świder nie odczuwa już żadnych problemów zdrowotnych i jest pełen optymizmu przed nowym sezonem
Sezon 2013 stoi pod znakiem wielkich zmian, jedną z nich jest kwestia dopuszczenia do użytkowania cześci tytanowych. Jakie jest twoje zdanie na ten teamt?
- Mamy kolejne zmiany, które najprawdopodobniej pociągną za sobą wzrost kosztów. Plusem tej sytuacji może być fakt, że poszczególne podzespoły będą bardziej wytrzymałe na liczne obciążenia. Obawiam się jednak, że nie zniweluje to wydatków, które musimy ponieść. Części będą dużo droższe, a serwis i tak będziemy musieli robić w podobnym czasie co obecnie. Czy te zmiany wpłyną na lepsze osiągi, czy widowiskowość tego sportu? Przekonamy się w nadchodzącym sezonie. Tak na dobrą sprawę, to nie wiemy czy ten nowy materiał będzie lepszy od tego, któy stosowaliśmy do tej pory, bowiem nie mielismy okazji aby to wszystko przetestować. Może to dobrze, bowiem znów będziemy mieli troszeczkę zamieszania. Na pewno czekają nas nowe wyzwania i musimy stawić temu czoła.
Pojawiają się głosy ze środowiska żużlowego, że teraz będzie więcej możliwości odpowiedniego dociążenia motocykla pod danego zawodnika.
- Tak naprawdę zobaczymy o ile waga tego motocykla się zmieni, to będzie indywidualna sprawa danego zawodnika. Niektórzy żużlowcy nie mieli tej minimalnej wagi, być może to doprowadzi do sytuacji, kiedy znajdą się na tej granicy. Tak jak słusznie podkreśliłeś będzie możliwość właściwego dociążenia. Zobaczymy jak to wszystko się sprawdzi. W związku z tym na pewno czeka nas sporo pracy.
W polskiej lidze będziesz zdobywał punkty dla Startu Gniezno, gdzie jeszcze będzie można zobaczyć Piotra Świderskiego w akcji?
- Podpisałem kontrakt w lidze angielskiej, z zespołem Lakeside Hammers. Będę występował również w czeskiej drużynie Slany. Do tego dojdą różnego rodzaju eliminacje i turnieje, myślę że tej jazdy będzie całkiem sporo.
Co ze szwedzką Elitserien? Swego czasu z powodzeniem startowałeś w barwach Lejonen Gislaved. Czy jest możliwość, że powrócisz do Szwecji?
- Zawsze istnieje taka możliwość. Na chwilę obecną nie mam żadnego kontraktu w Elitserien i nie wiem czy w ogóle taki temat się pojawi. Czeka mnie sporo startów na Wyspach, więc na brak objeżdżenia nie będę narzekał. Nie chciałbym też przesadzić z nadmierną ilością występów. Zobaczymy na bieżąco jak to wszystko się rozwinie.
Nowy nabytek Lechmy Start Gniezno na brak jazdy w tym sezonie narzekać nie będzie
Czy na brak kontraktu w Szwecji wpyłynął fakt, iż tamtejsza federacja cały czas stara się obcinać koszty funkcjonowania klubów, poprzez limity wynagordzenia dla żużlowców.
- Cieakwi mnie dokąd będzie ta granica obcinania kontraktów. W pewnym momencie przestanie się opłacać startować w jakiejkolwiek lidze. To są naprawdę spore wydatki związane z przygotowaniem, czy podróżą. Nie miałem żadnej oferty ze Szwecji, więc trudno mi się odnosić do jakichś stawek.
Ciągle jeszcze jesteś młodym zawodnikiem. Jakie cele stawiasz sobie w najbliższym sezonie?
Plany są ambitne. Chcę wystartować we wszystkich eliminacjach i dotrzeć do finałów. Muszę atakować od samego początku i starać się opanowac ten rynek indywidualny.
W jaki sposób przygotowujesz się do nowego sezonu? Wspólnie z kolegami z Gniezna, czy indywidualnie?
- Przygotowuje się w Rawiczu. Wspólnie z innymi żużlowcami z tego miasta: Robertem Miśkowiakiem, Ronnie Jamrożym i Piotrkiem Dymem tworzymy grupę i uczęszczamy na zajęcia. Dodatkowo, indywidualnie trenuję pod okiem dr Misiaka. W późniejszym terminie mamy zaplanowane zgrupowanie w Gnieźnie, a oprócz tego jakieś narty zjazdowe, czy deska i jeśli pogoda dopisze to przetarcia lodowe.
No właśnie, jakie są twoje wrażenia po zawodach w Opolu?
- Chwilami było ostro. Wydaje mi się, że znacznie podniósł się poziom. Jest sporo ścigania, przez co z kolei przytafiają się wypadki. Oczywiście traktujemy to jako zabawę, jednak każdy z nas ma swoje ambicje i to ma swoje odzwierciedlenie na torze. Cieszę się, że mogłem tutaj się pojawić bo tak naprawdę nie wynik był najważniejszy, ale to że mogłem w ten sposób pomóc potrzebującym dzieciom.
Jak oceniasz składy poszczególnych drużyn?
- Trudno na tę chwilę cokolwiek powiedzieć. Zespoły ekstraligowe mają niesamowicie wyrówane składy. To będzie niezwykle ciekawe, które drużyny będą się spisywać najlepiej. Czy będą to zespoły, które zostały oparte na dwóch-trzech liderach, czy te, gdzie postawiono na wyrównany skład. Wierzę, że Start Gniezno będzie się dobrze prezentował na tle tych wszystkich rywali.
Świder okazał się najlepszy w IX edycji Opolskiej Gali Żużla na lodzie
PGE Ekstraliga
Betard Sparta Wrocław vs
Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30
Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Pres Toruń
niedziela 17:00
Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs
Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Moonfin Malesa Ostrów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00
Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
4 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
5 | 6 | +44 |
4. | ![]() |
4 | 6 | +32 |
5 | ![]() |
5 | 3 | --44 |
6. | ![]() |
4 | 2 | -6 |
7. | ![]() |
4 |
2 | -66 |
8. | ![]() |
4 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 | 6 | +22 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +16 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | +16 |
7. | ![]() |
3 | 3 | -44 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 6 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
3 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
24 |
2. | ![]() |
18 |
3. | ![]() |
17 |
4. | ![]() |
17 |
5. | ![]() |
12 |
6. | ![]() |
11 |
7. | ![]() |
11 |
8. | ![]() |
10 |
9. | ![]() |
8 |
10. | ![]() |
7 |
11. | ![]() |
6 |
12. | ![]() |
5 |
13. | ![]() |
4 |
14. | ![]() |
3 |
15. | ![]() |
1 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów