Wywiady
Robert Henderson to pochodzący z Eskilstuny dwudziestopięciolatek w przeszłości startujący na żużlu. Od kilku lat z coraz większym powodzeniem ściga się w wyścigach motocyklowych na lodzie, gdzie obok Stefana Svenssona tworzy trzon reprezentacji Kraju Trzech Koron. Jest także liderem Hammarby Sztokholm. Sympatyczny King Kong poświęcił kilka chwil naszemu redaktorowi podczas sanockiego Finału DMŚ.
Przez wiele lat kadra Szwecji była oparta o zawodników takich jak Posa Serenius czy Stefan Svensson. W ubiegłym roku to Ty okazałeś się najlepszym spośród Szwedów. Uważasz, że to czas na zmianę pokolenia w szwedzkich wyścigach na lodzie?
- Tak, tak uważam. Musi tak być, ponieważ ten sport w Szwecji dąży do wymarcia. Myślę, że musimy mieć młodych zawodników.
Jesteś jedną z tych osób, które cieszyły się z usunięcia Posy z kadry. On jednak wciąż ściga się dobrze. Myślę, że mógłby pojechać w Sanoku.
- Posa, jest naprawdę szybki. Nie neguję tego. Próbujemy jednak stworzyć zespół, więc musimy sobie pomagać i ze sobą rozmawiać. Z Posą to by nie działało. On jest skupiony na sobie. Teraz jesteśmy zespołem, rozmawiamy, pomagamy sobie itd.
Zdanem Roberta, odsunięcie Sereniusa od kadry wyszło reprezentacji Szwecji na dobre
Co powiesz na temat swoich celów na ten sezon? Poprzedni był dla Ciebie bardzo dobry i sądzę, że w tym możesz powalczyć o pierwszą ósemkę a nawet o wyższe pozycje w Indywidualnych Mistrzostwach Świata.
- Najpierw założyłem sobie, żeby być najlepszym zawodnikiem spoza Rosji, ale Simon i Zorn są bardzo szybcy w tym roku, dlatego teraz liczę na pierwszą dziesiątkę.
Przed poprzednim sezonem trenowałeś w Rosji. Tym razem zabrakło tego w Twoim planie przygotowań. Skąd ta decyzja? Po takich obozach dużo łatwiej jest osiągać dobre wyniki.
- Miałem zamiar jechać do Słobodskoj, tak jak rok temu, ale gdy chcieliśmy się tam wybrać, było zbyt gorąco i nie było zbyt wiele lodu. W ubiegłym sezonie pojechaliśmy do Słobodskoj na dziesięć dni i przez trzy nie mogliśmy trenować właśnie przez wysokie temperatury i brak tafli.
W ubiegłym roku po Finale Drużynowych Mistrzostw Świata w Togliatti otrzymałeś ofertę od miejscowej Mega-Łady, ale nie zdecydowałeś się jej przyjąć. Dlaczego?!
- Byłem naprawdę szczęśliwy, gdy składali mi propozycję. Miałem podpisać kontrakt na ten sezon, jednak zdecydowałem, że nie jestem jeszcze na to gotowy. Moja głowa, sprzęt itd. potrzebują jeszcze jednego sezonu w Mistrzostwach Świata, aby zdobyć więcej doświadczenia.
Szwed nie pojechał do Rosji, za to Rosjanie przyjechali do Szwecji. W ubiegłym roku Andriej Gawrłkin, a teraz Daniił Iwanow. Co to oznacza dla szwedzkich wyścigów na lodzie i dla zawodników ze Szwecji, takich jak Ty? Przez to rodzimym sportowcom trudniej jest otrzymać szansę występu w Elitserien, jednak zyskuje na tym sport.
- To naprawdę bardzo dobra sprawa dla wyścigów na lodzie, ponieważ potrzebujemy większej publiczności przychodzącej nas oglądać. Dzięki temu kluby zarobią więcej pieniędzy. Dla zawodników też jest to bardzo dobre, gdy Daniił do nas przyjeżdża. Pomaga przy ustawieniu motocykli, zmianie biegów i właściwie we wszystkim.
Składy w Elitserien wyglądają w tym sezonie imponująco, zwłaszcza patrząc na Strömsunds i Hammarby. Kogo widzisz w roli mistrza (rozmowa przeprowadzona została cztery dni przed ostatnią kolejką – dop. red.)? Sądzę, że powiesz „Hammarby”.
- Oczywiście. (śmiech) Chcę wygrać z Hammarby trzeci rok z rzędu. Myślę, jednak, że Strömsunds ma bardzo dobry zespół w tym roku, z Daniiłem, Antti (Aakko – dop. red.) i Zornem. Zobaczymy czy królem zostanie znów ta sama drużyna po ostatnim spotkaniu.
Co możesz powiedzieć o swoim warsztacie. Polacy nie kryją, że sprzęt jest dla nich sporym problemem. Tylko Grzegorz Knapp może się ścigać na wysokim poziomie. Jest w tej kwestii jakaś różnica między Polską a Szwecją? Mi się zdaje, że jest ona ogromna.
- Trudno mi powiedzieć. Mój warsztat jest wyposażony dzięki pomocy sponsorów. Oni pokrywają koszta części i wszelkie opłaty. Myślę, że musicie pracować nad sponsoringiem, aby zyskać pieniądze za które będzie mogli kupować części itd.
W przeszłości byłeś żużlowcem, jednak zakończyłeś karierę i zdecydowałeś się ścigać na lodzie. Teraz wiesz, że to był dobry wybór. Czy mimo to siadasz latem na motor?
- Trochę próbowałem tego lata i myślę, że to było bardzo zabawne. Możliwe, że się odrobinę pościgam w Division 1 (trzecia klasa rozgrywkowa w Szwecji, w której startują amatorzy – dop. red.).
Czytałem kiedyś na rosyjskim forum internetowym dyskusję: motocross czy żużel – co jest lepszym sposobem na przygotowanie do lodowego sezonu. Co Ty o tym sądzisz? Jeździłeś na żużlu i sądzę, że na motocrossie również.
- Motocross jest najlepszym przygotowaniem. Słyszałem, że Zorn zmienił formę przygotowań przed tym sezonem, właśnie na motocross. Jak widać jest teraz bardzo szybki. Ja w ostatnim miesiącu spróbowałem enduro, w lasach. Czuję się silniejszym i bardziej skoncentrowanym. Myślę, że należy jeździć na crossówce, czy to na torze, czy to w lesie. Musisz być po prostu na motocyklu.
Na koniec powiedz, co sądzisz o Sanoku? O tym miejscu, o mieście...
- Wielka klasa! (Robert powiedział po polsku – dop. red)
Dzięki. Twój polski jest bardzo dobry!
- Dziękuję. (King Kong po raz kolejny błysnął znajomością naszego języka – dop. red.)
Robertowi podoba się w Sanoku
PGE Ekstraliga
Betard Sparta Wrocław vs
Gezet Stal Gorzów
piątek 18:00
BAYERSYSTEM GKM Grudziądz vs
Orlen Oit Motor Lublin
piątek 20:30
Stelmet Falubaz Zielona Góra vs
Pres Toruń
niedziela 17:00
Krono Plast Włókniarz Częstochowa vs
Innpro ROW Rybnik
niedziela 19:30
Metlakas 2 Ekstraliga
Moonfin Malesa Ostrów vs
H. Skrzydlewska Orzeł Łódź
czwartek 19:00
Abramczyk Polonia Bydgoszcz vs
Cellfast Wilki Krosno
niedziela 14:30
P | Nazwa | M | PD | PM |
![]() |
||||
1. | ![]() |
4 |
8 |
+76 |
2. | ![]() |
4 | 7 | +36 |
3. | ![]() |
4 | 6 | +32 |
4. | ![]() |
4 | 4 | +22 |
5 | ![]() |
4 | 3 | -22 |
6. | ![]() |
4 | 2 | -6 |
7. | ![]() |
4 |
2 | -66 |
8. | ![]() |
4 |
0 |
-58 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
3 | 6 | +24 |
2. | ![]() |
3 | 4 | +45 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
3 | 3 | +4 |
5. | ![]() |
3 | 3 | -2 |
6. | ![]() |
3 | 2 | -18 |
7. | ![]() |
2 | 0 | -10 |
8. | ![]() |
2 |
0 |
-57 |
![]() |
||||
1 |
|
4 | 6 | +16 |
2. | ![]() |
4 | 6 | +44 |
3. | ![]() |
3 | 4 | +14 |
4. | ![]() |
4 | 4 | -2 |
5. | ![]() |
3 | 2 | 8 |
6. | Speedway Kraków | 3 | 2 | -50 |
7 | ![]() |
3 | 0 | -30 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
1 | 2 | +10 |
2. | ![]() |
1 | 2 | +4 |
3. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
4. | ![]() |
1 | 2 | +2 |
5. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
6. | ![]() |
1 | 0 | -2 |
7. | ![]() |
1 | 0 | -4 |
8. | ![]() |
1 | 0 | -10 |
![]() |
||||
1. | ![]() |
6 |
12 |
+104 |
2. | ![]() |
6 | 8 | +102 |
3. | ![]() |
6 | 8 |
+18 |
4. | ![]() |
5 |
6 |
+10 |
5. | ![]() |
8 | 4 |
-110 |
6. | ![]() |
6 | 4 | -36 |
7. | ![]() |
6 |
0 | -88 |
1. | ![]() |
24 |
2. | ![]() |
18 |
3. | ![]() |
17 |
4. | ![]() |
17 |
5. | ![]() |
12 |
6. | ![]() |
11 |
7. | ![]() |
11 |
8. | ![]() |
10 |
9. | ![]() |
8 |
10. | ![]() |
7 |
11. | ![]() |
6 |
12. | ![]() |
5 |
13. | ![]() |
4 |
14. | ![]() |
3 |
15. | ![]() |
1 |
1. | ![]() |
|
2. | ![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ||
17. | ||
18. | ||
19. | ||
20. |
1. |
![]() |
|
2. |
![]() |
|
3. | ![]() |
|
4. | ![]() |
|
5. | ![]() |
|
6. | ![]() |
|
7. | ![]() |
|
8. | ![]() |
|
9. | ![]() |
|
10. | ![]() |
|
11. | ![]() |
|
12. | ![]() |
|
13. | ![]() |
|
14. | ![]() |
|
15. | ![]() |
|
16. | ![]() |
|
17. | ![]() |
|
18. | ![]() |
|
19. | ![]() |
|
20. | ||
21. | ||
22. |
Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.
Więcej wywiadówW niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn.
Więcej felietonówAbsolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.
Więcej artykułów