eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 209
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Siergiej Darkin: Kibice pomogli wrócić do zdrowia
 2013-10-25 08:07:56  Artur Pisarek    inf.własna

Siergiej Darkin to jeden z najbardziej doświadczonych rosyjskich żużlowców. W tym sezonie reprezentował barwy SK Saławat, jednak na swoim koncie ma występy m.in. w lidze polskiej i brytyjskiej.  Czterdziestolatek po wypadku na torze w 2005 roku był w bardzo ciężkim stanie, jednak nie zraziło go to do realizowania pasji. O swojej karierze, rosyjskim i nie tylko żużlu oraz o wsparciu kibiców opowiedział w rozmowie z naszą redakcją.

Tylko nieliczni polscy fani wiedzą, że urodziłeś się w Uzbekistanie. Jak stamtąd trafiłeś do żużla?
- Tak. Urodziłem się  w Uzbekistanie, w mieście Fergana. W dzieciństwie bardzo podobały mi się wszelkie motocykle i zawsze z kolegami chodziliśmy oglądać zawody motocrossowe i żużlowe (W Ferganie istniała drużyna o nazwie Łucz – dop. red.). Pewnego dnia zaproponowano mi zająć się kartingiem. Zgodziłem się. Pół roku później zaproponowali spróbowanie się w żużlu, z czego z radością skorzystałem.

Kiedy zaczynałeś żużlową karierę rosyjscy żużlowcy nie należeli do światowej czołówki, ale za to w radzieckiej lidze startowało więcej drużyn. Teraz jest odwrotnie. Dlaczego tak się stało? Moim zdaniem otwarcie polskiej ligi dla obcokrajowców pomogło rozwinąć kariery takim zawodnikom jak Emil Sajfutdinow czy bracia Łagutowie.
- Nie do końca jest to prawdą. Kiedy byłem juniorem sowieccy żużlowcy tacy jak Rif Saitgariejew, Rinat Mardanszyn, Nikołaj Kokin, Władimir Woronkow, Andriej Korolow już występowali w polskiej lidze. Zgadza się, że była większa liczna klubów, ale wszystko to nie było w takim stopniu profesjonalne, jak teraz. Żużel sponsorowała wojskowa organizacja DOSAAF, a zawodnicy nie mieli większej możliwości zdobywania lepszych, tuningowanych, części zamiennych. Jeżdżono na nowym, ale standardowym sprzęcie. Teraz wszystko jest inaczej. Koszty związane z tym sportem są dużo większe, dlatego młodzi zawodnicy mają w czym wybierać i od kogo się uczyć.

Rosyjski żużel ma problemy finansowe, ale tak jak powiedziałem, Wasza reprezentacja jest aktualnie jedną z najlepszych na świecie. Myślisz, że Sajfutdinow czy Łagutowie mogą go uratować?
- W żużlu problemy finansowe są zawsze i prawie wszędzie! Jestem pewien, że żużel można uratować bez nich, ale wraz z ich sukcesami w Pucharze Świata i ważnych zagranicznych imprezach zainteresowanie wzrasta.

Aktualnie w lidze rosyjskiej nie mogą startować obcokrajowcy. Co to sądzisz o tym przepisie?
- Jestem za dopuszczeniem zagranicznych do ligi. W tej chwili jednak trzy z pięciu klubów boryka się z problemami finansowymi. Możliwe, że jest to związane z Igrzyskami Olimpijskimi i piłkarskimi Mistrzostwami Świata, które w najbliższych latach odbędą się w Rosji. U wszystkich budżet jest ograniczony. Myślę, że to tymczasowy problem.

Jeździłeś w wielu drużynach w lidze polskiej. Którą wspominasz najlepiej?
- Prawie wszystkie! We wszystkich miałem dobre, ciepłe relacje. Zarówno z zawodnikami, jak i działaczami.


Lubelski Węgiel KMŻ był ostatnim klubem Siergieja w Polsce. Startował tam w 2010 r.


Wśród zespołów, które reprezentowałeś w lidze polskiej są łotewski Lokomotiv Daugavpils i węgierski Speedway Miszkolc. Co sądzisz o zapraszaniu zagranicznych drużyn do ligi polskiej czy jakiejkolwiek innej?
- Zgadza się, ale sądzić nic nie mogę, bo to zależy od kwestii finansowych. Jeżeli są odpowiednie warunki zarówno dla tych jak i innych drużyn, to tylko zaleta.

Myślisz jeszcze o powrocie do ligi polskiej?
- Jeżeli pojawi się jakaś ciekawa propozycja to oczywiście, że tak! Z radością.

Wśród sportów motorowych w Rosji ogromną popularnością cieszą się wyścigi na lodzie. Próbowałeś kiedyś tej dyscypliny sportu?
- Nie. Nigdy nie próbowałem nawet przejechać okrążenia, chociaż zawsze o tym marzę (śmiech)! Jako zawodnika jeżdżącego na lodzie się nie widziałem i nie widzę. To całkiem inny sport. Myślę, że lepszym rozwiązaniem dla mnie w okresie zimowym jest doby odpoczynek oraz przygotowanie siebie i sprzętu do kolejnego sezonu.

Pod koniec 2005 roku doznałeś poważnej kontuzji podczas finału Klubowego Pucharu Europy rozgrywanego w Togliatti. Lekarze mówili, że masz małe szanse na przeżycie, a tymczasem kilka miesięcy później znów pojawiłeś się na torze. Twój organizm był taki silny czy uraz okazał się nie być tak ciężki?
- W rzeczy samej, kontuzja była bardzo poważna! W szpitalu spędziłem dwa i pół miesiąca, pierwsze dwa tygodnie po wypadku byłem w stanie śpiączki farmakologicznej. Lekarze utrzymywali mnie w niej, żeby nie wywołać szoku pourazowego. Jednakże bez względu na to, co mówili lekarze nawet przez minutę nie mógłbym pomyśleć, że nie wystartuję w kolejnym sezonie! Miałem moralne wsparcie od ludzi z różnych krajów. Do szpitala przyniesiono mi trzy paczki listów i pocztówek z życzeniami powrotu do zdrowia. Większość z nich pochodziła z Polski i Anglii. Wielkie dzięki wszystkim, którzy do mnie pisali. To mi bardzo pomogło i po tym nie mógłbym nie wrócić do swojego świata sportu.

Pamiętasz ten karambol? Jak do niego doszło?
- Staram się nie wspominać i nie oglądać nagrania. Zapisałem je sobie na dysku i gdy zakończę karierę będę mógł obejrzeć oraz wspominać. Tymczasem wolę rozpamiętywać pozytywne chwile i dobre wyniki.

W tym roku Memoriał Anatolija Stiepanowa był bardzo ciekawy. Na torze pojawili się zawodnicy, którzy swoje sportowe kariery zakończyli kilka lat temu. Miło było znów walczyć z kolegami z przeszłości?

- O tak! To były bardzo miłe zawody! Bardzo przyjemnie mi było pobyć z moimi kolegami na torze i z tymi, którzy są ode mnie znacznie starsi, tak jak Michaił Starostin i Flur Kalimulin. Pamiętam ich z dzieciństwa, nawet z tego okresu kiedy jeszcze nie zajmowałem się żużlem.

Któryś zaskoczył Cię swoją formą?

- Nie mogę wskazać kogoś konkretnego. Tor przygotowany był bardzo twardo, żeby łatwiej się jeździło. Dlatego też wszyscy jeździli mniej więcej równo. Kto dobrał lepsze ustawienia motocykla, ten był lepszy i odwrotnie.

Dziękuję bardzo za rozmowę.

- Dziękuję również. Było bardzo miło odpowiadać na Twoje pytania. Chciałbym życzyć wszystkim polskim kibicom wszystkiego dobrego. Kochajcie ten piękny sport i aktywnie wspierajcie swoich ulubieńców na torze! Do zobaczenia!


Siergiej otrzymał ogromne wsparcie od kibiców po fatalnym wypadku 8 lat temu

Reklama

 


Relacja Live

PGE Ekstraliga

Orlen Oil Motor Lublin  vsInnpro ROW Rybnik

piątek 18:00

 

 Pres Toruń vs Krono Plast Włókniarz Częstochowa

piątek 20:30

 

Metlakas 2 Ekstraliga

 

 Texom Stal Rzeszów vs  Moonfin Malesa Ostrów
sobota (3maj) 16:30

 

 H. Skrzydlewska Orzeł Łódź vsAutona Unia Tarnów
niedziela (4 maj) 14:30

Tabele ligowe

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1.  Orlen Oil Motor Lublin

3

6

+40

2.   Bayersystem GKM Grudziądz 3 6 +36
3.  KS Apator Toruń  2 3 +8
4. Betard Sparta Wrocław 3 2 +18
5 Krono- Plast Włókniarz Częstochowa  3 2 -2
6.  Innpro ROW Rybnik 3 2 -4
7.  Gezet Stal Gorzów

3

1 -26
8. Stelmet Falubaz Zielona Góra  3

0

-58
 Metalkas 2. Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno 3 6 +24
2.  Fogo Unia Leszno 3 4 +45
3. Abramczyk Polonia Bydgoszcz 3 4 +14
4. Hunters PSŻ Poznań  3 3 +4
5. Texom Stal Rzeszów 2 1 -8
6. Moonfin Malesa Ostrów 1 0 -4
7. Unia Tarnów 1 0 -37
8. H. Skrzydlewska Orzeł Łódź

2

0

-38
Krajowa Liga Żużlowa
1

 Ultrapur Start Gniezno

2 4 +6
2.  Polonia Piła 1 2 +2
3.  OK Kolejarz Opole 2 2 +12
4.  Wybrzeże Gdańsk  2 2 0
5. Optibet Lokomotiv Daugavpils 2 2 0
6. Trans MF Landshut Devils 2 0 -6
7 Speedway Kraków 1 0 -14
 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Novyhotel Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



Klasyfikacja SGP
1. Bartosz Zmarzlik 
2. Robert Lambert
3.   Fredrik Lindgren
4.  Jack Holder
5. Mikkel Michelsen
6. Martin Vaculik
7. Daniel Bewley
8.  Dominik Kubera
9. LAnders Thomsen
10.  Brady Kurtz
11.  Jason Doyle
12.  Kai Huckenbeck 
13.  Andrzej Lebiediew
14.  Jan Kvech 
15.  Max Fricke
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen
2.  Leon Madsen
3.  Janusz Kołodziej
4.  Patryk Dudek
5.  Andrzej Lebiediew
6.  Piotr Pawlicki
7.  Maciej Janowski
8.  Jewgienij Kostygow
9.  Kacper Woryna
10.  Vaclav Milik
11.  Anders Thomsen
12.  Dimitri Berge
13.  Norick Bloedorn
14.  Timo Lahti
15.  Rasmus Jensen
16.

17.

18.

19.  
20.

 

Klasyfikacja IMP
1.
 Maciej Janowski
2.
Patryk Dudek
3.  Bartosz Zmarzlik
4. Dominik Kubera
5.   Piotr Pawlicki
6. Szymon Woźniak
7.  Bartłomiej Kowalski
8. Przemysław Pawlicki
9.  Kacper Woryna
10.  Bartosz Smektała
11. Jarosław Hampel 
12.  Janusz Kołodziej
13. Krzysztof Buczkowski
14.  Robert Chmiel
15.  Paweł Przedpełski
16.  Mateusz Cierniak
17. Tomasz Gapiński
18.   Wiktor Przyjemski
19.  Mateusz Szczepaniak

20.

21.

22.  
Partner

 

 

http://atlantistsl.com

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu