eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 71
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Tony Olsson: Zależy jak odczytywać regulamin
 2012-10-12 07:16:27  Patryk Rojek    inf.własna

Cykl Grand Prix 2012 przeszedł już do historii. Teraz, tematem numer jeden związanym z rywalizacją w mistrzostwach świata jest kwestia obsadzenia tzw. dzikich kart i ogłoszenia kalendarza rozgrywek na przyszły sezon. Postanowiliśmy porozmawiać na ten temat z dyrektorem cyklu Grand Prix, Tonym Olssonem. W rozmowie z portalem eSpeedway.pl, Szwed zdradził też kto zajmie miejsce Jasona Crumpa.

Sezon 2012 dobiegł końca. Jak ocenia Pan tegoroczne rozgrywki?
- Szczerze mówiąc czuję wielką ulgę, że to już koniec. To było kilka miesięcy długiej i wytężonej pracy. Z drugiej strony tegoroczne rozgrywki były naprawdę ekscytujące. Na przestrzeni całego sezonu mieliśmy kilku różnych zwycięzców, co ważne pokazali się młodzi żużlowcy, którzy co raz mocniej naciskali starą gwardię. Podsumowując to był dobry rok dla cyklu Grand Prix z mnóstwem ciekawych rozstrzygnięć.

Mamy też nowego mistrza świata
- To znakomita sprawa, że w końcu na najwyższym stopniu podium pojawił się ktoś nowy. Australijczyk nie ma aż tak wielkiego doświadczenia w cyklu Grand Prix, więc tym bardziej cieszy jego zwycięstwo. Na wielkie słowa uznania zasługują również Nicki Pedersen i Greg Hancock. Raz jeszcze udowodnili, że rutyna odgrywa olbrzymie znaczenie w takiej rywalizacji jak cykl Grand Prix.

W myśl zasady „umarł król, niech żyje król”, po tym jak zakończenie kariery ogłosił Jason Crump jego miejsce zajął Chris Holder
- Tak, ale tak to już jest w sporcie. Po pewnym czasie wyrasta nowa generacja, która zaczyna wypierać bardziej doświadczonych żużlowców. Oczywiście musi to zająć trochę czasu, ponieważ jak pokazują wyniki z ostatnich lat, starsi panowie trzymają się mocno. Tym bardziej na uznanie zasługuje to, co zrobił Chris Holder.

Te ostatnie zawody w Toruniu niosły za sobą olbrzymi ładunek emocjonalny. Kulminacja nastąpiła w biegu półfinałowym, kiedy pod taśmą znaleźli się Nicki Pedersen i Chris Holder.
- Zawsze kiedy na szali jest miejsce w finale, zaczyna się ostra walka, każdy z tych zawodników chce znaleźć się w tym najważniejszym wyścigu wieczoru. Ale istotnie, było tam bardzo ciasno co w konsekwencji doprowadziło do upadku. Na całe szczęście po zawodach obydwoje uścisnęli sobie dłonie i wzajemnie pogratulowali. Adrenalina krąży w ciałach tych zawodników z nieprawdopodobną prędkością, a my nie możemy nic z tym zrobić. To po prostu jeden z elementów tego sportu.

Kibice na Motoarenie mocno dali się we znaki Pedersenowi, ale tacy żużlowcy jak Nicki są potrzebni w Grand Prix, w końcu utrzymują odpowiednią temperaturę tych rozgrywek.
- W pełni się z tobą zgadzam. Taki zawodnik jest konieczny w stawce Grand Prix, nadaje mnóstwo kolorytu tym rozgrywkom i tak jak wspomniałeś utrzymuje właściwą temperaturę zawodów. Nicki jest jednym z tych zawodników, który dba abyśmy się nie nudzili na poszczególnych turniejach. Myślę, że to dobre dla całego cyklu.


Olsson nie ukrywa, że w GP potrzebni są tacy zawodnicy jak Pedersen, którzy dodają kolorytu


Rozgrywki cyklu Grand Prix dobiegły końca, ale to nie koniec pracy dla Pana. Wciąż jeszcze trzeba ustalić listę zawodników, którzy otrzymają dzikie karty. No właśnie! Komu przypadną przepustki do przyszłorocznego cyklu?
- Musimy zaczekać na te rozstrzygnięcia.

Może zdradzi Pan kto jest na liście potencjalnych kandydatów. W Polsce ostatnio głośno jest o tym jakoby Jarosław Hampel znalazł się poza tą czwórką szczęśliwców.
- To tylko spekulacje kibiców, dziennikarzy. Nikt z władz BSI nie wypowiedział się w tym względzie, nikt wydał też żadnego oświadczenia. Ba, niczego nawet nie przedyskutowaliśmy! Oczywiście to prawo kibiców aby robić sobie własne zestawienia, kogo widzieliby w przyszłorocznym cyklu, a kogo nie. Temat zostanie jednak poruszany najszybciej jak to tylko możliwe i wówczas zapadną wiążące decyzje.

Po tym jak Jason Crump ogłosił zakończenie swojej przygody z cyklem Grand Prix zwolniło się miejsce w pierwszej ósemce. Jeden z polskich portali internetowych ogłosił już nawet, że jeżeli regulamin nie ulegnie zmianie to Ales Dryml będzie startował w przyszłorocznych mistrzostwach świata. To chyba nie do końca prawda?
- To zależy jak odczytywać regulamin. Właściwe brzmienie tych zapisów mówi o tym, że pierwsza ósemka zawodników z cyklu Grand Prix automatycznie zapewnia sobie miejsce w przyszłorocznych mistrzostwach świata. Trzech najlepszych żużlowców z turnieju Grand Prix Challenge dołącza do wspomnianej ósemki . W końcu mamy do rozdysponowania jeszcze cztery tzw. dzikie karty. W sumie daje nam to piętnastkę najlepszych zawodników świata. Teraz, kiedy przed końcem sezonu okazało się, że Jason Crump rezygnuje ze startów w Grand Prix, dziewiąty zawodnik z klasyfikacji mistrzostw świata przejmuje jego miejsce. Skąd taka interpretacja? Otóż na chwilę obecną, za wyjątkiem trójki z Grand Prix Challenge, nie znaliśmy jeszcze oficjalnej listy zawodników, którzy zapewnili sobie przepustki do przyszłorocznego cyklu. Priorytetem jest ustalenie pierwszej ósemki. W momencie, kiedy okazało się, że Jason rezygnuje ze swojego miejsca, wówczas następny zawodnik z klasyfikacji przejmuje jego miejsce. Gdyby cała sytuacja miała miejsce już po zakończeniu sezonu, kiedy pierwsza ósemka byłaby ustalona, wówczas zgodnie z regulaminem wolne miejsce przysługiwałoby czwartemu zawodnikowi z Grand Prix Challenge, który jest jednocześnie pierwszym kwalifikowanym rezerwowym.


Andreas Jonsson (kask czerwony) zajmie miejsce Jasona Crumpa w Grand Prix w przyszłym sezonie


Krótko mówiąc Czech nie będzie startował w przyszłorocznym Grand Prix jako pełnoprawny uczestnika cyklu.
- Ales Dryml zajął czwarte miejsce w Grand Prix Challenge, więc w przyszłorocznym cyklu będzie pierwszym oczekującym na liście kwalifikowanych rezerwowych.

Jakimi kryteriami będą się Państwo kierować przy dobrze zawodników, którzy otrzymają stałą dziką kartę?
- Nie chciałbym teraz rozwijać tego tematu. Musimy na spokojnie omówić wszystkie aspekty związane z tą decyzją. Jak już wcześniej powiedziałem, jestem przekonany że wiele osób ma własne spostrzeżenia i według nich układa listę żużlowców, którym przyznałoby dziką kartę. Mamy pewien ogólny pogląd na to jakich zawodników chcemy oglądać w Grand Prix. Zależy nam na tym, aby była to mieszanka młodych i doświadczonych zawodników, a jednocześnie chcemy mieć żużlowców z jak największej ilości państw.

Kiedy możemy spodziewać się ostatecznej decyzji?
- Trudno mi powiedzieć. Z pewnością nie będziemy tego przeciągać. Wydaje mi się, że w ciągu najbliższych dwóch tygodni wszystko będzie jasne.

Wciąż jeszcze nie znamy pełnego kalendarza rozgrywek na przyszły sezon. Mógłby Pan uchylić rąbka tajemnicy w tym temacie?
- To już nie zależy ode mnie, to leży wyłącznie w gestii BSI. Trudno mi cokolwiek powiedzieć w tym temacie, ponieważ w ogóle nie znam listy potencjalnych organizatorów ani terminów, w których te zawody mogą się odbyć.

Po tym jak wygasł kontrakt na organizację zawodów w Lesznie zwolniło się miejsce dla innego polskiego miasta.
- Wiem, że nadal trwają rozmowy w tym temacie. Pojawiło się kilku zainteresowanych, więc wkrótce powinny zapaść wiążące decyzje. BSI nie chce przeciągać negocjacji w nieskończoność, zależy im na tym aby w przeciągu dwóch tygodni ogłosić pełny kalendarz przyszłorocznego Grand Prix.

Wiemy już na pewno, że jeden z turniejów przyszłorocznego cyklu Grand Prix odbędzie się w stolicy Szwecji, Sztokholmie. Musi Pan się cieszyć z takiego rozwiązania?
- Tak oczywiście. Właściwie to udaję się tam w poniedziałek, aby po raz pierwszy zobaczyć jak wygląda ten obiekt. To zupełnie nowy stadion, który dopiero co powstał w stolicy Szwecji. Co ważne, posiada zadaszenie, więc nie będzie większych problemów z rozegraniem zawodów. Mam nadzieję, że to przyczyni się do tego, że na zawodach pojawi się mnóstwo szwedzkich kibiców oraz fanów z zagranicy.

W przyszłym sezonie nadal będzie Pan pełnił funkcję dyrektora cyklu Grand Prix?
Tak, mam obowiązujący kontrakt przez następne cztery sezony, więc nadal będę obecny podczas zawodów cyklu Grand Prix.


Wkrótce poznamy nazwiska czterech żużlowców, którzy otrzymają tzw. dzikie karty. Czy Vaculik też dostanie swoją szansę?

Relacje na żywo
PREMIERSHIP SUPPORTERS CUP
Ipswich Witches - Swindon Robins
czwartek, godzina 20:30
Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
2 4 +16
2. Betard Sparta Wrocław
2
2
-2
3. Truly.work Stal Gorzów
2
2
+4
4. forBET Włókniarz Częstochowa
2
2
0
5. Speed Car Motor Lublin
2
2
0
6. MrGarden GKM Grudziądz
2
2
-4
7. Stelmet Falubaz Zielona Góra 2
2
+8
8. Get Well Toruń
2
0
-22
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów 3 4 +22
2. Unia Tarnów 3 4 +8
3. Lokomotiv Daugavpils 2 2 +11
4. Car Gwarant Start Gniezno 3 2 -21
5. PGG ROW Rybnik 2 2 +6
6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 3 2
-14
7. Orzeł Łódź 2 2 -12
2. Liga Żużlowa
1. Wilki Krosno 2 4 +34
2. OK Bedmet Kolejarz Opole 3 4 +22
3. ZOOLeszcz Polonia Bydgoszcz

3

3
-6
4. Power Duck Iveston PSŻ Poznań
2

2

+4
5. Euro Finannce Polonia Piła 2
2
-12
6. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 3
1
-26
7. Speedway Wanda Kraków
1
0
-16
Elitserien
1. Smederna Esklistuna
-
-
-
2. Dackarna Malilla
-
-
-
3. Rospiggarna Hallstavik
-
-
-
4. Västervik Speedway
-
-
-
5. Vetlanda Speedway -
-
-
6. Indianerna Kumla
-
-
-
7. Lejonen Gislaved
-
-
-
8. Masarna Avesta
-
-
-
9. Piraterna Motala
-
-
-
SGB Premiership
1. Peterborough Panthers 2
4 +2
2. Ipswich Witches 1
3
+14
3. Wolverhampton Wolves 1 3
+2
4. King's Lynn Stars 1
2
0
5. Poole Pirates 1 1
-2
6. Swindon Robins 1
1 -2
7. Belle Vue Aces 1
0 -14
Premiership Supporters Cup
Północna Grupa
1. Belle Vue Aces 4 9
+20
2. Wolverhampton Wolves 3 4
-6
3. Peterborough Panthers 3
3
-14
Południowa Grupa
1. Swindon Robins 3
8 +28
2. Ipswich Witches 3
3
+2
3. King's Lynn Stars 2
3
-14
4. Poole Pirates 2 2
-16
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  
2.  Bartosz Zmarzlik  
3.  Fredrik Lindgren  
4.  Maciej Janowski  
5.  Greg Hancock  
6.  Artiom Łaguta  
7.  Jason Doyle  
8.  Emil Sajfutdinow  
9.  Patryk Dudek  
10.  Matej Žagar  
11.  Martin Vaculik
12. Janusz Kołodziej

13.  Niels Kristian Iversen
 
14. Antonio Lindbaeck
 
15. Leon Madsen
 
Partner
Ostatni wywiad
   Bartosz Zmarzlik: Składy będą zacne

Przed nami kolejny, emocjonujący sezon z udziałem reprezentacji Polski. Jak co roku, eksperci i kibice czarnego sportu będą bardzo dużo wymagać od Bartosza Zmarzlika, który ma być liderem "Biało-Czerwonych".

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Skarb Kibica - Polonia Piła

Zapraszam do przedsezonowego cyklu "Skarb Kibica", gdzie będę starał się przybliżyć sylwetki wszystkich drużyn, które wezmą udział w sezonie 2019 we wszystkich Polskich ligach żużlowych. Dziś zapraszam do zapoznania się bliżej z drugim z omawianych już spadkowiczów z Nice 1LŻ, czyli z Polonią Piła.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu