eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 88
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Wielki powrót Goddena czy jednorazowy wyskok?
 2018-05-15 02:10:32  Bartłomiej Florek    speedway-forum.co.uk/inf.własna

Patrząc na rynek żużlowych silników można zauważyć, że od kilkunastu lat totalnym dominatorem jest marka GM. Włoskich silników używa niemal cała żużlowa populacja zawodników. Zdarzały się wyjątki, gdy któryś z zawodników miał zamontowany silnik Jawy czy GTR. W tym roku swój produkt przedstawiła firma Godden, która swoje triumfy święciła głównie w latach 80. i 90. XX wieku.

Godden to brytyjska marka stworzona na początku lat 80. XX wieku przez Dona Goddena, byłego brytyjskiego żużlowca, który swoje największe sukcesy odnosił na torach długich i trawiastych. To na nich Godden zdobył swoje największe sukcesy, z tytułami mistrza Europy w obu kategoriach na czele (oba w 1969 r.). Pierwotnie Godden miał udział przy konstruowaniu silnika żużlowego marki Weslake. Jednak po śmierci wspólnika Goddena - Harry'ego Weslake'a - firma (nazwana nazwiskiem zmarłego wspólnika), która jeszcze niedawno odnosiła triumfy z indywidualnym mistrzostwem świata wywalczonym przez Petera Collinsa na czele - chyliła się ku upadkowi. To skłoniło Brytyjczyka do zbudowania nowej, autorskiej jednostki. W 1983 r. miała miejsce premiera nowego silnika skonstruowanego przez doświadczonego już konstruktora. Silnik szybko zyskał sławę i w latach 80. był najczęściej używaną jednostką w żużlowych motocyklach. Niestety konstrukcja nie współgrała z coraz to nowszymi tłumikami co skutkowało tym, że zawodnicy przesiedli się na silniki od czeskiej Jawy i włoskiego GM-a. Po latach podejmowano bezskuteczne próby wskrzeszenia brytyjskiego dystrubutora silników. W tym roku uznana przed laty marka po raz kolejny podjęła próbę wejścia na żużlowy rynek.

Ciężko natrafić na ten moment na szczegółowe informacje odnośnie nowej konstrukcji Goddena. Wiadomo natomiast, że nowy silnik jest testowany na angielskich torach przez czołowych brytyjskich żużlowców, tj. Scott Nicholls czy Adam Ellis. Czy Godden znowu zacznie masowo produkować silniki czy może podzieli losy Jawy i GTR-a, którym nie udało się stworzyć produktu, który dorównałby jakością silnikom GM-a? Na to pytanie odpowiedź poznamy w najbliższym czasie...

Scott Nicholls na motocyklu z silnikiem Goddena (fot. S. Hone)

Adam Ellis (kask żółty) w miniony poniedziałek wystartował dla Swindon Robins w ligowym meczu na motocyklu z silnikiem Goddena. W spotkaniu w Manchestrze przeciwko Belle Vue Aces zawodnik zdobył 5 punktów. (fot. T. Lanning)

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno      
2. Moje Bermudy Stal Gorzów      
3. Betard Sparta Wrocław      
4. RM Solar Falubaz Zielona Góra      
5. Eltrox Włókniarz Częstochowa      
6. Motor Lublin      
7. ZOOleszcz DPV Logistic GKM Grudziądz      
8. eWinner Apator Toruń      
 eWinner 1. Liga Żużlowa
1. ROW Rybnik      
2. Aforti Start Gniezno      
3. Orzeł Łódź      
4. Zdunek Wybrzeże Gdańsk
     
5. Unia Tarnów
   
6. Arged Malesa TŻ Ostrovia Ostrów
     
7. Abramczyk Polonia Bydgoszcz      
8. Cellfast Wilki Krosno    
2. Liga Żużlowa
1. Lokomotiv Daugavplis      
2. OK Bedmet Kolejarz Opole      
3. SpecHouse PSŻ Poznań      
4. 7R Stolaro Stal Rzeszów      
5. Metalika Recycling Kolejarz Rawicz      
6. Wölfe Wittstock      
7. Trans MF Devils Landshut      
Bauhaus-Ligan
1. Masarna Avesta      
2. Indianerna Kumla      
3. Lejonen Gislaved      
4. Rospiggarna Hallstavik      
5. Dackarna Mallila      
6. Vetlanda Speedway      
7. Västervik Speedway      
8. Piraterna Motala      
9. Smederna Eskilstuna      
Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik  
2.  Tai Woffinden  
3.  Fredrik Lindgren  
4.  Maciej Janowski  
5.  Leon Madsen  
6.  Jason Doyle  
7.  Artem Laguta  
8.  Emil Sajfutdinow  
9.  Martin Vaculik  
10. Max Fricke  
11.  Matej Žagar  
12. Krzysztof Kasprzak  
13. Anders Thomsen  
14. Robert Lambert  
15. Oliver Berntzon  
Partner
Ostatni wywiad
   Patrick Hansen: Możemy walczyć o zwycięstwo w lidze

Patrick Hansen w listopadzie przeniósł się z RzTŻu Rzeszów do Arged Malesa TŻ Ostrovii. Zawodnik w rozmowie z naszym portalem opowiada o tym, jak zmieniły się przygotowania do sezonu 2021 w czasach koronawirusa oraz przedstawił swoje cele zarówno drużynowe jak i indywidualne na ten rok.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Ruszajmy bez względu na sytuację (felieton)

Jako, iż zarówno w Polsce jak i na świecie sytuacja epidemiologiczna nie uległa wielkiej zmianie to najprawdopodobniej władze żużlowe ponownie będą stały przed  trudnym wyborem – ruszyć zgodnie z planem czy też wstrzymać start ligi i liczyć, że nadejdzie moment powrotu kibiców na trybuny. Oba te plany mają zarówno swoje plusy jak i minusy. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Kluby żużlowe w Social Mediach #1 - Facebook

Social Media to aktualnie jeden z najważniejszych jak nie najważniejszy aspekt marketingowej działalności nie tylko klubów sportowych, ale także firm czy też różnego rodzaju organizacji. Zbliża się koniec 2020 roku, a jak w mediach społecznościowych wyglądają kluby żużlowe? Oto małe podsumowanie działalności drużyn żużlowych w sieci. W pierwszej części skupię się na Facebooku. Które z zespołów posiadają największą liczbę polubień, a które mają ich najmniej?

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu