eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 243
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Artykuły

  Wielki powrót Goddena czy jednorazowy wyskok?
 2018-05-15 02:10:32  Bartłomiej Florek    speedway-forum.co.uk/inf.własna

Patrząc na rynek żużlowych silników można zauważyć, że od kilkunastu lat totalnym dominatorem jest marka GM. Włoskich silników używa niemal cała żużlowa populacja zawodników. Zdarzały się wyjątki, gdy któryś z zawodników miał zamontowany silnik Jawy czy GTR. W tym roku swój produkt przedstawiła firma Godden, która swoje triumfy święciła głównie w latach 80. i 90. XX wieku.

Godden to brytyjska marka stworzona na początku lat 80. XX wieku przez Dona Goddena, byłego brytyjskiego żużlowca, który swoje największe sukcesy odnosił na torach długich i trawiastych. To na nich Godden zdobył swoje największe sukcesy, z tytułami mistrza Europy w obu kategoriach na czele (oba w 1969 r.). Pierwotnie Godden miał udział przy konstruowaniu silnika żużlowego marki Weslake. Jednak po śmierci wspólnika Goddena - Harry'ego Weslake'a - firma (nazwana nazwiskiem zmarłego wspólnika), która jeszcze niedawno odnosiła triumfy z indywidualnym mistrzostwem świata wywalczonym przez Petera Collinsa na czele - chyliła się ku upadkowi. To skłoniło Brytyjczyka do zbudowania nowej, autorskiej jednostki. W 1983 r. miała miejsce premiera nowego silnika skonstruowanego przez doświadczonego już konstruktora. Silnik szybko zyskał sławę i w latach 80. był najczęściej używaną jednostką w żużlowych motocyklach. Niestety konstrukcja nie współgrała z coraz to nowszymi tłumikami co skutkowało tym, że zawodnicy przesiedli się na silniki od czeskiej Jawy i włoskiego GM-a. Po latach podejmowano bezskuteczne próby wskrzeszenia brytyjskiego dystrubutora silników. W tym roku uznana przed laty marka po raz kolejny podjęła próbę wejścia na żużlowy rynek.

Ciężko natrafić na ten moment na szczegółowe informacje odnośnie nowej konstrukcji Goddena. Wiadomo natomiast, że nowy silnik jest testowany na angielskich torach przez czołowych brytyjskich żużlowców, tj. Scott Nicholls czy Adam Ellis. Czy Godden znowu zacznie masowo produkować silniki czy może podzieli losy Jawy i GTR-a, którym nie udało się stworzyć produktu, który dorównałby jakością silnikom GM-a? Na to pytanie odpowiedź poznamy w najbliższym czasie...

Scott Nicholls na motocyklu z silnikiem Goddena (fot. S. Hone)

Adam Ellis (kask żółty) w miniony poniedziałek wystartował dla Swindon Robins w ligowym meczu na motocyklu z silnikiem Goddena. W spotkaniu w Manchestrze przeciwko Belle Vue Aces zawodnik zdobył 5 punktów. (fot. T. Lanning)

Relacje Live

SGB PREMIERSHIP
Swindon Robins - Somerset Rebels
czwartek, godzina 20:30

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
10 18 +124
2. Betard Sparta Wrocław
10 15 +70
3. Cash Broker Stal Gorzów
10 15 +47
4. forBET Włókniarz Częstochowa
10 13 +6
5. Get Well Toruń
10 10 -43
6. Grupa Azoty Unia Tarnów 10 8 -72
7. Falubaz Zielona Góra 10 7 -28
8. MrGarden GKM Grudziądz
10 6 -104
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
11 25 +203
2. ROW Rybnik 11 14 +142
3. Car Gwarant Start Gniezno 9 12
+41
4. Lokomotiv Daugavpils 8 11 -15
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 10
8
+30
6. Euro Finannce Polonia Piła 7 4 -86
7. Orzeł Łódź
7 3 -33
8. Arge Speedway Wanda Kraków
9 2
-282
2. Liga Żużlowa
1. MDM Komputery Ostrovia Ostrów
9 18 +129
2. Stal Rzeszów 8 17 +106
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 9
13
+60
4. OK Kolejarz Opole 9 9 -25
5. Iveston PSŻ Poznań
8

5

-50
6. Polonia Bydgoszcz

8

5
-128
7. KSM Krosno 9 2 -92
SGB Premiership
1. Somerset Rebels 12 24 -22
2. Swindon Robins 13 23 +13
3. Wolverhampton Wolves 12 22 +26
4. Belle Vue Aces 12 20 +21
5. Poole Pirates 12 17 -2
6. Leicester Lions 11 17 -26
7. King's Lynn Stars 10 16 -10
Elitserien
1. Smederna Eskilstuna 10 16 +94
2. Dackarna Malilla 10
16 +80
3. Rospiggarna Hallstavik 10
16 +75
4. Vetlanda Speedway 10
14
+19
5. Indianerna Kumla
10
11
-65
6. Västervik Speedway 10
10
-46
7. Lejonen Gislaved 10
7 -38
8. Masarna Avesta
10 2
-119
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  65
2.  Fredrik Lindgren  54
3.  Emil Sajfutdinow 48
4.  Maciej Janowski  47
5.  Greg Hancock  41
6. Artiom Łaguta 41
7.  Patryk Dudek  36
8.  Bartosz Zmarzlik 36
9.  Jason Doyle  35
10.  Chris Holder 31
11.  Matej Žagar  28
12.  Nicki Pedersen 25
13. Przemysław Pawlicki  14
14. Craig Cook  9
15. Niels Kristian Iversen  9
16.  Martin Vaculik  4
Klasyfikacja SEC
1.  Jarosław Hampel  25
2.  Leon Madsen  22
3.  Robert Lambert 20
4.  Mikkel Michelsen  20
5.  Kai Huckenbeck  20
6. Peter Kildemand 18
7.  Emil Sajfutdinow 17
8.  Antonio Lindbaeck 17
9.  Vaclav Milik  16
10.  Krzysztof Kasprzak 14
11. Andriej Kudriaszow  13
12.  Andreas Jonsson  13
13.  Piotr Pawlicki 12
14. Andrzej Lebiediew  10
15. Josef Franc  0
Klasyfikacja IMŚJ
1.  Maksym Drabik  20
2.  Robert Lambert  17
3.  Bartosz Smektała  17
4.  Dominik Kubera  12
5.  Fredrik Jakobsen 11
6. Daniel Kaczmarek 8
7.  Patrick Hansen  7
8.  Andreas Lyager 7
9.  Daniel Bewley  7
10.  Joel Kling  6
11.  Filip Hjelmland 4
12.  Nick Skorja 3
13. Filip Hajek  1
14. Robert Chmiel  1
15. Davis Kurmis  0
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Pi. Pawlicki: Po dobrych turniejach wzrasta pewność siebie

Piotr Pawlicki debiutuje jako stały uczestnik TAURON Speedway Euro Championship. Po wypadnięciu z cyklu Grand Prix, Polak nadal walczy o prestiżowe trofea i nie traci kontaktu z międzynarodową stawką. Młodszy z braci Pawlickich ma prosty przepis na żużlowy sukces: - Najważniejsze to być sobą i robić to, co się kocha z pasją i zaangażowaniem – mówi.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Solidny krajowy zawodnik. Problem wielu lig

Polska, Szwecja czy Wielka Brytania słyną z dość silnych lig żużlowych. Wydaje się, że przychylnym rozwojowi młodych zawodników, głównie juniorów - jest cenzus ograniczeń w postaci obowiązkowego korzystania z krajowych zawodników. Jednak nie we wszystkich ligach sytuacja wygląda tak kolorowo...

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu