eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 239
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Lydia Robin: Mamy nadzieję na dwie ligi w przyszłości
 2017-02-05 12:13:31  Stanisław Wrona    inf. własna

Wielkimi krokami zbliża się start rozgrywek League Nationale de Speedway. Zapraszamy na 2. część rozmowy z członkiem Komisji Wyścigów Torowych we Francji, Lydią Robin, w której poruszyliśmy m.in. sprawę przyszłości ligi francuskiej, popularności żużla w tym kraju oraz dmuchanych band na stadionach.

Start rozgrywek zaplanowano już na 18 lutego, kiedy to w Marmande odbędą się dwa pierwsze ligowe pojedynki. Pierwszą część rozmowy, którą niedawno zaprezentowaliśmy, mogą Państwo znaleźć TUTAJ.

eSpeedway.pl: W ostatnich kilku latach regularnie na stadionach w Mâcon i Lamothe – Landerron rozgrywane są zawody rangi FIM Europe. Czy cieszą się dużym zainteresowaniem i czy ta organizacja okazała się słusznym pomysłem?
Lydia Robin:
Mâcon i Lamothe zawsze organizowali bardzo dobre zawody rangi europejskiej. W Lamothe publiczność była liczniejsza, ponieważ jest ono położone w regionie Francji, który jest związany bardziej ze sportem. Mâcon jest wielkim francuskim ośrodkiem motocrossowym, a niektórzy kibice żużla zbudowali tam tor oraz stworzyli klub kilka lat temu. Nie mają zbyt wielu ludzi do pracy przy klubie, jednak kochają ten sport i organizują zawody bardzo dobrze! Marzeniem właściciela klubu z Lamothe było z kolei stworzenie własnej drużyny żużlowej. Dzięki pomocy wszystkich ludzi z Komisji Wyścigów Torowych we Francji, możemy wspólnie pracować nad naszym projektem i uczyniliśmy to realnym.

Czy planujecie organizować rozgrywki regularnie, co roku? Czy zakładacie w kolejnych latach większą liczbę spotkań i w przyszłości być może jeszcze jakieś nowe kluby/stadiony do rozgrywek ligi francuskiej? Od czego to zależy?
Na tyle, na ile jesteśmy wszyscy tym zainteresowani, naszym celem jest oczywiście prowadzenie rozgrywek przez wiele kolejnych lat. Mamy również nadzieję na dwie ligi o różnych poziomach, w przyszłości, tak jak ma to miejsce w wielu krajach! Widzimy wielkie zainteresowanie wśród naszych czołowych zawodników, jest ono również spore wśród tych zagranicznych! W prasie mówi się sporo o lidze, francuska telewizja sportowa jest tym również zainteresowana. Jesteśmy w tym wszystkim razem i sprawiamy, że tak tworzy się historia.

Wiemy, że w składach zespołów będzie jedno miejsce dla zawodnika, startującego w klasie 250cc. Zakładam, że ma to na celu poprawę umiejętności młodych zawodników, którzy nie są jeszcze gotowi do startów na motocyklach w klasie 500cc?
Dla zawodnika z klasy 250 cc przypisany będzie numer 7 w składach. Pozwalamy im znaleźć się w zespołach, aby mieli więcej zawodów, podobnie jak ci z klasy 500cc. Oczywiście możliwość startów przeciwko zawodnikom z klasy 500cc będzie dla nich bardzo ekscytująca.

Jedną z zawodniczek w klasie 250cc będzie 22-letnia Audrey Dupuy. Czy inne dziewczyny również interesują się startami na żużlu i ewentualnymi występami w lidze francuskiej?
Audrey jest jedyną dziewczyną, startującą indywidualnie na motocyklu, jeśli chodzi o wszystkie francuskie wyścigi torowe. Ona zaczęła kilka lat temu w klasie 125 cc i kontynuuje jazdę w klasie 250 cc.

Przy obecności jednego zawodnika z klasy 250cc, w meczu wystąpi dwóch.  Obecność zawodników w tej klasie jest znana choćby w 2. lidze niemieckiej, jednak tam spotkania rozgrywane są w formie czwórmeczów i w biegu startuje 4 zawodników z klasy 250cc. W meczach ligi francuskiej zawodnicy z klasy 250 cc będą rywalizować z zawodnikami z klasy 500cc, czy planujecie jakieś inne rozwiązanie?
Nie mamy już większej liczby zawodników w klasie 250 cc na ten sezon. Jednak dlaczego mieliby się nie pojawić w następnych latach, gdy liga się rozwinie? Wówczas może będziemy mieli zawodników z klasy 250 cc pod numerami 6 i 7, dzięki czemu mogliby oni rywalizować tylko między sobą.

W tej chwili w składach znajdują się trzy bardziej znane nazwiska – David Bellego, Dimitri Bergé i Brytyjczyk Adam Ellis. Czy liczycie na zainteresowanie występami w lidze francuskiej innych obcokrajowców w trakcie rozgrywek lub w kolejnych sezonach?
Adam Ellis jest w 50% Francuzem i zaczął startować we Francji wiele lat temu! (uśmiech) (urodzony w Marmande w roku 1996, syn brytyjskich rodziców; starty w Anglii zaczął w roku 2012 - przyp. red.) W ostatnich tygodniach mieliśmy spore zainteresowanie od zagranicznych zawodników, którzy kontaktowali się z francuskimi menedżerami. W ciągu 1. roku działalności naszej ligi, celem jest, aby nasi zawodnicy jeździli więcej, jednak być może jacyś zagraniczni pojawią się w kilku następnych meczach. W tej chwili wiedzą to tylko menedżerowie!


2 lutego w Marmande odbyła się konferencja prasowa, na której zaprezentowano składy wszystkich 4 drużyn, które wystąpią w pierwszych rozgrywkach League Nationale de Speedway w historii.

Problemem przy kontraktowaniu zawodników zagranicznych może być chyba spora odległość, którą musieliby oni pokonać, aby dostać się do obiektów żużlowych we Francji?
Wszyscy obcokrajowcy, którzy się z nami kontaktowali, byli gotowi przyjechać, pomimo odległości. Nie kontaktowaliśmy się z nimi, sami się do nas zgłaszali, gdy zaprezentowaliśmy informacje o lidze w mediach społecznościowych.

Czy widać poprawę popularności żużla w Waszym kraju, dzięki sukcesom Dimitri Berge w roku 2016? Wygrał on bowiem Indywidualne Mistrzostwa Europy Juniorów i jeden z finałów Indywidualnych Mistrzostw Świata Juniorów, kończąc tę rywalizację na 5. miejscu.
Oczywiście Dimitri Bergé i David Bellego, sprawili, że francuscy kibice, bardziej zaczęli interesować się speedway'em, w końcu są oni świetnymi zawodnikami. Wcześniej robili to również inni, jak choćby Philippe Bergé (ojciec Dimitri) i na przykład Sébastien i Mathieu Trésarrieu, którzy startowali w Wielkiej Brytanii. To zawsze wielka przyjemność dla wszystkich kibiców we Francji, gdy mogą śledzić poczynania Dimitri, Davida i Adama w internecie, w ciągu roku.

Czy planując rozgrywki ligowe i tworząc regulamin, wzorowaliście się na którymś z zagranicznych krajów?
Plany nad ligą zrodziły się już wiele lat temu, jednak nigdy nie ujrzały światła dziennego, ponieważ przez ostatnich kilka lat nie było zbyt wielu ludzi, którzy mogli nad tym pracować. Kilka miesięcy temu zmieniła się Komisja Wyścigów Torowych, w której jest więcej młodych ludzi i zorganizowaliśmy rozgrywki ligowe oraz otworzyliśmy szkołę do wyścigów na długim torze i na trawie (long track i grass track). To były dwa wielkie cele naszej komisji. W ostatnich kilku miesiącach pracowaliśmy zatem sporo, aby ustalić zasady i zbudować ligę, wspólnie pomagając klubom zbudować drużyny oraz zadbać o dane administracyjne.

Czy na wszystkich 4 stadionach będą zamontowane stałe dmuchane bandy? Czy kluby będą je od siebie nawzajem wypożyczać? Pamiętamy, że w każdym terminie zawody będą rozgrywane tylko na jednym obiekcie.
Komisja Wyścigów Torowych, razem z Francuską Federacją Motocyklową, kupiła dmuchane bandy 5 lat temu oraz nowe w poprzednim roku, ponieważ stare nadal nie spełniały wymagań dla zawodów rangi FIM. Jedynie w La Réole owal żużlowy umiejscowiony jest w środku długiego toru, dlatego nie potrzebują tam dmuchanych band. Na wszystkie spotkania, każdy z klubów, wypożyczał będzie dmuchane bandy od Komisji Wyścigów Torowych.

Relacje Live

ELITSERIEN

Dackarna Malilla - Smederna Eskilstuna
wtorek, godzina 19:00
Indianerna Kumla - Västervik Speedway
wtorek, godzina 19:00
Masarna Avesta - Vetlanda Speedway
wtorek, godzina 19:00
Rospiggarna - Lejonen
wtorek, godzina 19:00

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno
13 26 +148
2. Cash Broker Stal Gorzów
13 21 +63
3. Betard Sparta Wrocław
13 19 +74
4. forBET Włókniarz Częstochowa
13 18 +2
5. Get Well Toruń
13 15 -39
6. MrGarden GKM Grudziądz
13 11 -86
7. Grupa Azoty Unia Tarnów 13 10 -86
8. Falubaz Zielona Góra 13 7 -76
Nice 1. Liga Żużlowa
1. Speed Car Motor Lublin
13 26 +193
2. Car Gwarant Start Gniezno 13 22 +77
3. ROW Rybnik 13 20 +172
4. Lokomotiv Daugavpils 13 19 -15
5. Zdunek Wybrzeże Gdańsk 12
14
+72
6. Orzeł Łódź
12 12 +11
7. Euro Finannce Polonia Piła 12 4 -180
8. Arge Speedway Wanda Kraków
12 3
-330
2. Liga Żużlowa
1. Stal Rzeszów 12 29 +181
2. MDM Komputery Ostrovia Ostrów
12 24 +137
3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz 11
13
+15
4. OK Kolejarz Opole 11 12 -33
5. Iveston PSŻ Poznań
11

11

-33
6. Polonia Bydgoszcz

12

8
-136
7. KSM Krosno 11 2 -131
SGB Premiership
1. Somerset Rebels 18 35 -2
2. Poole Pirates 19 34 +82
3. Belle Vue Aces 20 33 +37
4. Swindon Robins 21 32 -3
5. King's Lynn Stars 16 31 -14
6. Wolverhampton Wolves 19 29 +40
7. Leicester Lions 19 20 -140
Elitserien
1. Dackarna Malilla
13 25 +108
2. Smederna Eskilstuna
13
23 +99
3. Rospiggarna Hallstavik
13
20 +72
4. Vetlanda Speedway 13
20
+44
5. Indianerna Kumla
13 14
-76
6. Västervik Speedway 13
13 -50
7. Lejonen Gislaved
13
10
-38
8. Masarna Avesta
13 3 -159
Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  91
2.  Fredrik Lindgren  74
3.  Maciej Janowski 70
4.  Bartosz Zmarzlik  69
5.  Emil Sajfutdinow  62
6.  Patryk Dudek 56
7.  Greg Hancock 56
8. Artiom Łaguta  53
9.  Matej Žagar  50
10.  Nicki Pedersen 46
11.  Jason Doyle  44
12.  Chris Holder 43
13. Przemysław Pawlicki  27
14. Craig Cook 21
15.  Martin Vaculik  17
Klasyfikacja SEC
1.  Leon Madsen  38
2.  Jarosław Hampel  34
3.  Robert Lambert 33
4.  Emil Sajfutdinow 30
5.  Mikkel Michelsen  28
6.  Antonio Lindbaeck 28
7.  Kai Huckenbeck  26
8.  Vaclav Milik  26
9. Peter Kildemand 25
10. Andriej Kudriaszow  21
11.  Andreas Jonsson 19
12.  Krzysztof Kasprzak 17
13. Andrzej Lebiediew 17
14.  Piotr Pawlicki 12
15. Josef Franc  1
Klasyfikacja IMŚJ
1.  Maksym Drabik  41
2.  Bartosz Smektała  35
3.  Robert Lambert  30
4.  Dominik Kubera 25
5.  Daniel Bewley  21
6.  Andreas Lyager 17
7.  Fredrik Jakobsen 16
8.  Patrick Hansen  15
9.  Joel Kling  14
10. Daniel Kaczmarek 13
11.  Filip Hjelmland 9
12.  Nick Skorja 8
13. Robert Chmiel  4
14. Filip Hajek  1
15. Davis Kurmis  1
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Bartłomiej Kowalski: Na pewno można było wygrać

Bartłomiej Kowalski okazał sie z jednym bohaterów Arge Speedway Wandy Kraków w meczu z Lokomotivem Duagavpils. Zespół z województwa małopolskiego zdołał remisować 45:45 z fawroyzowanymi Łotyszami. Ważnym punktem w ekipie gospodarzy był właśnie wcześniej wspomniany młodzieżowiec, który uzyskał 8 punktów z bonusem. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z utalentowanym zawodnikiem.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Solidny krajowy zawodnik. Problem wielu lig

Polska, Szwecja czy Wielka Brytania słyną z dość silnych lig żużlowych. Wydaje się, że przychylnym rozwojowi młodych zawodników, głównie juniorów - jest cenzus ograniczeń w postaci obowiązkowego korzystania z krajowych zawodników. Jednak nie we wszystkich ligach sytuacja wygląda tak kolorowo...

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu