eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 114
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Felietony

  Solidny krajowy zawodnik. Problem wielu lig
 2018-07-19 13:01:24  Bartłomiej Florek    inf.własna

Polska, Szwecja czy Wielka Brytania słyną z dość silnych lig żużlowych. Wydaje się, że przychylnym rozwojowi młodych zawodników, głównie juniorów - jest cenzus ograniczeń w postaci obowiązkowego korzystania z krajowych zawodników. Jednak nie we wszystkich ligach sytuacja wygląda tak kolorowo...

Przyjrzymy się może najpierw Naszemu, polskiemu podwórku. Śmiało trzeba przyznać, że ograniczenia w postaci obowiązkowego wystawiania minimum 2 krajowych seniorów i tyleż samo krajowych juniorów daje szansę do tego, aby zawodnicy mieli okazję do częstszych startów. Poniekąd sprawdza się ta zasada, jednak to czy krajowy zawodnik gwarantujący solidną zdobycz punktową znajdzie się w składzie - decyduje głównie zasób finansowy danego klubu. Nie można jednak patrzeć tylko i wyłącznie w klubowe portfele. Zdarzają się lepsi i gorsi zawodnicy - jak to w każdej dyscyplinie. Wydaje się jednak, że ostatnimi laty największy problem z zaistnieniem w żużlu mają nieco słabiej punktujący juniorzy, którym na kark wchodzi 22. rok życia - oznaczający otrzymanie statusu seniora. Wielu z nich chciałoby jeszcze znaleźć szansę na zaistnienie przynajmniej na poziomie niższej ligi, lecz nie mają ku temu okazji. Gdyby tam (hipotetycznie) konstruowano skład z jeszcze większą liczbą Polaków - kto wie, czy nie byłoby jeszcze lepiej zarówno dla zawodników, jak i innych. Problemem okazał się jednak przełom roku 2005 i 2006. Dlaczego? Ano dlatego, że wtedy wprowadzono możliwość wstawiania jeszcze większej liczby obcokrajowców (z 1 do 6). Kto wie, czy to nie on doprowadził do tego, że mamy coraz mniej krajowych zawodników choćby w niższych ligach, których wiek koliduje w okolicach około 30. roku życia? Być może wielu z nich nie "zwinęłoby interesu", a miałoby szansę "z kroku w tył zrobić dwa kroki w przód".

Jak to z kolei wygląda w Szwecji? Tam krajowi zawodnicy mogą startować nawet więcej niż w jednej lidze. Jednak ciężko tam z kolei o dobrze punktującego, młodego Szweda na poziomie Elitserien. O ile Allsvenskan czy Division 1 jest przeznaczony głównie dla Szwedów, to z kolei w Elitserien wśród zawodników Trzech Koron oglądamy głównie doświadczonych zawodników tegoż kraju. Śmiem twierdzić, że liga ta sprzyja głównie obcokrajowcom. Albowiem ograniczenie w wysokości 2 szwedzkich zawodników i brak obowiązku o posiadaniu minimum jednego Szweda nie starszego niż 21-letniego sprawia, że managerowie tych drużyn nie będą cierpliwie czekali na rozwój młodego Szweda, a będą woleli zawodnika, który ich zdaniem ma gwarantować zdobycze punktowe, których jak wiadomo - młody zawodnik nie obiecuje. 

Jak z kolei wygląda to na Wyspach Brytyjskich? O ile tam National League funkcjonuje zgodnie z założeniem, czyli mają startować tam wyłącznie Brytyjczycy, w tym młodzi, nawet (sic!) mający minimum 15 lat. Z kolei sytuacja w SGB Premiership czy SGB Championship jest z goła odmienna. Nietrudno na tych poziomach rozgrywek znaleźć zespoły, które niemal do minimum, bądź w ogóle nic nie robią sobie z tego, aby dać szansę Brytyjczykowi. Tam promotorzy skupiają się głównie na tym, aby szansę otrzymał zawodnik posiądający dane CMA (pl. KSM - przyp. aut.).

Dość dobrze można z kolei ocenić szansę startów w lidze dla młodych zawodników w Danii i Rosji. Kraj Hamleta zawdzięcza taką sytuację głównie dzięki funkcjonującym tam od lat kategoriom zawodniczym, z kolei Rosja w 2015 r. wprowadziła zakaz startu dla obcokrajowców, co raczej sprzyja rozwojowi zawodniczemu młodych Rosjan. Inne kraje z kolei mają dużo ciężej, aby ktokolwiek uprawiał żużel, choć kto wie, czy i tam nie kryją się żużlowe perełki...

Reklama
 
Tabele ligowe
 PGE Ekstraliga
1.. Fogo Unia Leszno



2. Cash Broker Stal Gorzów



3. Betard Sparta Wrocław



4. forBET Włókniarz Częstochowa



5. Get Well Toruń



6. MrGarden GKM Grudziądz



7. Falubaz Zielona Góra


8. Speed Car Motor Lublin



Nice 1. Liga Żużlowa
1. Grupa Azoty Unia Tarnów


2. ROW Rybnik


3. Car Gwarant Start Gniezno


4. Lokomotiv Daugavpils


5. Orzeł Łódź



6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. Stal Rzeszów


8. MDM Komputery Ostrovia Ostrów



2. Liga Żużlowa
1. Euro Finannce Polonia Piła


2. Arge Speedway Wanda Kraków



3. Stainer Unia Kolejarz Rawicz


4. OK Kolejarz Opole


5. Iveston PSŻ Poznań

 


6. Polonia Bydgoszcz

 



7. Wilki Krosno


SGB Premiership
1. Poole Pirates


2. King's Lynn Stars


3. Somerset Rebels


4. Belle Vue Aces


5. Swindon Robins


6. Wolverhampton Wolves


7. Leicester Lions


Elitserien
1. Smederna Esklistuna



2. Dackarna Malilla



3. Rospiggarna Hallstavik



4. Västervik Speedway



5. Vetlanda Speedway


6. Indianerna Kumla



7. Lejonen Gislaved



8. Masarna Avesta



9. Piraterna Motala



Zdjęcie miesiąca
Klasyfikacja SGP
1.  Tai Woffinden  
2.  Bartosz Zmarzlik  
3.  Fredrik Lindgren  
4.  Maciej Janowski  
5.  Greg Hancock  
6.  Artiom Łaguta  
7.  Jason Doyle  
8.  Emil Sajfutdinow  
9.  Patryk Dudek  
10.  Matej Žagar  
11.  Martin Vaculik
12. Janusz Kołodziej

13.  Niels Kristian Iversen
 
14. Antonio Lindbaeck
 
15. Leon Madsen
 
Partnerzy
 
Ostatni wywiad
   Bartłomiej Kowalski: Na pewno można było wygrać

Bartłomiej Kowalski okazał sie z jednym bohaterów Arge Speedway Wandy Kraków w meczu z Lokomotivem Duagavpils. Zespół z województwa małopolskiego zdołał remisować 45:45 z fawroyzowanymi Łotyszami. Ważnym punktem w ekipie gospodarzy był właśnie wcześniej wspomniany młodzieżowiec, który uzyskał 8 punktów z bonusem. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z utalentowanym zawodnikiem.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Premiership: Podsumowanie sezonu 2018 (cz. II)

Za Nami półfinały rozgrywek SGB Premiership w sezonie 2018. Sezon w lidze zakończyły już zespoły Belle Vue Aces i Somerset Rebels. Rebeliantów czeka jeszcze walka w finale SGB Premiership Knock-Out Cup. Przyjrzymy się zatem dokonaniom obu ekip w tym sezonie.

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Śladami historii. Parowy czempionat (cz. II)

Zapraszamy Państwa na drugą część dotyczącą historii międzynarodowych finałów z udziałem najlepszych par świata. W drugiej części opiszemy historię składającą się na lata, kiedy w formacie parowym rozgrywano Drużynowe Mistrzostwa Świata (1994-1998) oraz po krótce opiszemy historię Speedway Best Pairs Cup z udziałem najlepszych reprezentacji świata (2013-2015). W pierwszej z kolei odnieśliśmy się do legendarnych Mistrzostw Świata Par. Zapraszamy do lektury!!!

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu