Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 3

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php:1) in /home/lubuspor/domains/espeedway.pl/public_html/index.php on line 4
  eSpeedway.pl | To co kochasz - żużel
eSpeedway.pl - Współpraca - Reklama - Redakcja
Kibiców online: 247
eSpeedway.pl - Ogólnopolski Portal Żużlowy
eSpeedway Team
Reklama
Xtreme fitness
#MistrzJestJeden
Reklama
Współpraca

  Wywiady

  Per Jonsson: Żużel ma potencjał
 2019-09-28 10:22:33  redakcja    inf.prasowa

Specjalnym gościem podczas drugiej rundy TAURON SEC, która odbyła się w Toruniu, był Per Jonsson. Szwed uchodzi za legendę toruńskiego żużla. W przeszłości reprezentował barwy miejscowego klubu, ale od czasu wypadku z 1994 roku porusza się na wózku. W lipcu po raz kolejny odwiedził stare kąty, a my porozmawialiśmy z nim o stanie jego zdrowia, wrażeniach z przyjazdu do Polski, a także o Stadionie Śląskim, kondycji szwedzkiego żużla i postawie jego rodaka Antonio Lindbaecka w Mistrzostwach Europy.

Co u Ciebie słychać? Jak się czujesz?

- Teraz już wszystko jest w porządku. Czuję się dobrze, ale ostatnio miałem pewne problemy i niestety musiałem spędzić trochę czasu w szpitalu i poleżeć w łóżku. Na szczęście wszystko wróciło do normy. Życie jest piękne, dlatego zamierzam się nim cieszyć.

Twoja sytuacja zdrowotna jest już ustabilizowana czy wciąż myślisz o nowych metodach leczenia?

- Nie wiem jak ułoży się przyszłość, ale wydaje mi się, że w tej chwili nie mogę już zbyt wiele zrobić w kontekście poprawienia mojego stanu zdrowia. Jest jak jest i trzeba się z tym pogodzić. Najważniejsze, że na co dzień czuję się dobrze.

Jak wygląda Twój dzień, kiedy jesteś w Szwecji. Czym się wtedy zajmujesz?

- W ostatnim czasie nie robiłem zbyt wiele, bo byłem w szpitalu i musiałem przerwać swoją pracę. Przedtem byłem związany z motoryzacją i sprzedawałem różne części zamienne.

Lubisz przyjeżdżać do Polski, a właściwie do Torunia?

- Oczywiście, że tak. Zawsze miło jest tu wracać. Toruń zajmuje szczególne miejsce w moim sercu. Wszyscy ludzie, których tu spotykam, a także przyjaciele i fani sprawiają, że przyjeżdżam tu z wielką chęcią.

Co czujesz, kiedy pojawiasz się na Motoarenie? Miałeś przecież duży wkład w powstanie tego stadionu.

- Nie ukrywam, że ciągnie mnie tutaj. To naprawdę przyjemne uczucie, dlatego chcę się tu pojawiać. Jeżeli torunianie będą czegoś potrzebować, to zawsze czekam w gotowości, żeby im pomóc. Jestem bardzo zadowolony, że wciąż dostaję zaproszenia i mogę tu przyjeżdżać. Muszę przyznać, że kiedy jestem w Toruniu, to czas mija mi naprawdę bardzo szybko.

Zdaniem wielu osób w Toruniu mamy jeden z najpiękniejszych stadionów, ale ostatnio do żużlowego kalendarza wrócił też legendarny Stadion Śląski. Myślisz, że to dobra decyzja?

- Oczywiście, że tak. To nawet nie podlega dyskusji. W ten sposób potwierdzamy, że żużel ma potencjał, żeby wchodzić na wielkie areny i dzięki temu aspiruje do bycia wielkim sportem. Uważam, że jeżeli tor jest prawidłowo zbudowany, to nawet na stadionach, które nie są typowo żużlowe, możemy obejrzeć świetne ściganie.

Czy tor na Stadionie Śląskim był prawidłowo zbudowany?

- Pamiętam, że dawny tor na Stadionie Śląskim był dobrze ułożony. Można było znaleźć na nim wiele linii jazdy. Kiedy zaczynałem się ścigać, to zawsze starałem się uczyć specyfiki różnych torów. Chciałem wiedzieć o nich jak najwięcej. Jeżeli chodzi o tor zbudowany przed rokiem, to również nie miałem do niego żadnych poważnych zastrzeżeń. Sam zresztą brałem udział w ustalaniu jego geometrii i pomagałem przy projektowaniu.

Dawny Stadion Śląski nie był jednak szczególnie szczęśliwy dla Szwedów, ponieważ nie notowali tam zbyt wielu osiągnięć. Dlaczego tak się działo?

- Prawdę mówiąc, nie wiem. Trudno mi powiedzieć. Wszystko zależy od zawodników, dlatego najlepiej ich zapytać.

Co możesz powiedzieć o kondycji żużla w Szwecji? Obecnie nie mamy zbyt wielu Szwedów, którzy walczą o najważniejsze międzynarodowe sukcesy.

- Z naszej perspektywy to naprawdę poważny problem. Nie wychowujemy zbyt wielu klasowych zawodników. Młodzi żużlowcy stopniowo dorastają i nie mają szansy, żeby od najmłodszych lat jeździć w największych klubach. Czas ucieka, a oni nie mogą ścigać się tak dużo, jakby tego chcieli. W tym wieku bardzo tego potrzebują, więc musimy wyprostować tę sytuację.

Widzisz szansę, żeby młode szwedzkie pokolenie ruszyło na podbój żużlowego świata?

- Jestem pewien, że nie będzie im łatwo. Powiem wprost, nie wygląda to zbyt dobrze, jeżeli myślimy o przyszłości.

Rozmawiamy przy okazji Mistrzostw Europy, dlatego chciałbym zapytać o Antonio Lindbaecka, który jest jedynym reprezentantem Szwecji w tych zawodach. Jak oceniasz jego postawę?

- Antonio to bardzo utalentowany zawodnik, ale jego problem polega na tym, że jest strasznie nieregularny. Jeżeli chcesz wygrywać wielkie żużlowe imprezy, takie jak na przykład Mistrzostwa Europy, to musisz pokazywać się z dobrej strony we wszystkich turniejach. Antonio powinien być znacznie bardziej konsekwentny w zdobywaniu punktów.

Kiedy patrzysz na żużel jako całość, to co sobie myślisz o znaczeniu i pozycji tego sportu?

- Zaczynam się naprawdę poważnie martwić. Niektóre kraje nie wydają na świat nowych i wystarczająco dobrych zawodników. W całym tym systemie na pierwszy plan wysuwa się Polska, gdzie wkłada się bardzo dużo wysiłku w pracę z juniorami. Może dzięki temu właśnie oni będą przyszłością tego sportu, ale należy pamiętać, że to bardzo długi proces, który zabiera wiele czasu. Wszyscy musimy to sobie uświadomić.

Wielki finał TAURON Speedway Euro Championship 2019 odbędzie się 28 września, na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Bilety na to wydarzenie dostępne są  od 19 zł na eBilet.pl.

Reklama

 


Tabele ligowe

 

P Nazwa M PD PM
 PGE Ekstraliga
1. Betard Sparta Wrocław

 



2. Platinum Motor Lublin


3. ebut.pl Stal Gorzów


4. Tauron Włókniarz Częstochowa


5 KS Apator Toruń


6. Fogo Unia Leszno


7. ZOOleszcz GKM Grudziądz


8. Enea Falubaz Zielona Góra


 2. Speedway Ekstraliga
1. Cellfast Wilki Krosno


2. Abramczyk Polonia Bydgoszcz


3. Arged Malesa Ostrów


4. ROW Rybnik


5. Texom Stal Rzeszów


6. Zdunek Wybrzeże Gdańsk


7. H.Skrzydlewska Orzeł Łodź


8. InvestHousePlus PSŻ Poznan

 


Krajowa Liga Żużlowa
1  Trans MF Landshut Devils


2.  Ultrapur Start Gniezno 


3. OK Bedmet Kolejarz Opole 


4. Grupa Azoty Unia Tarnów


5. Optibet Lokomotiv Daugavpils


6. Enea Polonia Piła







 U24 Ekstraliga
1. Orlen Cellfast Wilki Kroso


2. Enea Stal Gorzów


3. Enea Falubaz Zielona Góra


4. Duda Development Cieśiółka Auto Group Unia Leszno


5. Motor Lublin


6. GKM Grudziądz


7. TAURON U24 Włókniarz Częstochowa


8. KS Toruń


9. U24 Beckhoff Sparta Wrocław
 
Bauhaus-Ligan
1. Vastervik Speedway

 


 

2. Dackarna Malilla


3. Indianerna Kumla 

 

4. Lejonen Gislaved

 


5. Piraterna Motala

 

6. Rospiggarna Hallstavik


7. Smederna Eskilstuna

 



SGB Premiership

1. Oxfrod Spires  4  +8
2.  Ipswich Witches  2  +12
3.  Leicester Lions  1  2  +5
4.  Sheffield Tigers  1  2  -4
5.  Birmingham Brummies   1  1  -4
6.  King's Lynn Stars  1 -5
7.  Belle Vue Aces  0 -12

 

Klasyfikacja SGP
1.  Bartosz Zmarzlik 158
2.  Fredrik Lindgren 150
3. Martin Vaculik 125
4. Jack Holder  123
5. Leon Madsen 111
6. Robert Lambert 108
7. Daniel Bewley 104
8. Jason Doyle 96
9.  Max Fricke 83
10. Patryk Dudek 76
11.  Tai Woffinden 64
12.  Mikkel Michelsen 56
13.  Kim Nilsson 44
14. Maciej Janowski 43
15.  Anders Thomsen 36
Klasyfikacja SEC
1.  Mikkel Michelsen 52
2.  Leon Madsen 44
3.  Janusz Kołodziej 42
4.  Patryk Dudek 33
5.  Andrzej Lebiediew 33
6.  Dominik Kubera 30
7.  Kai Huckenbeck 30
8.  Kacper Woryna 27
9.  Antonio Lindbeack 25
10.  Dimitri Berge 24
11. Adam Ellis  22
12.  Andreas Lyager 20
13.  Szymon Woźnia6 18
14.  Grzegorz Zengot 16
15.  Vaclav Milik  16
16.  Jan Kvech  13
17.  Niels Kristian Iversen 9
18. Maksym Drabik 9
19.  Timo Lahti 5
20.  Norick Blodorn 3

 

Klasyfikacja IMP
1.
Bartosz Zmarzlik 50
2.
Maciej Janowski 35+3
3. Patryk Dudek 35+2
4. Jarosław Hampel 30
5. Janusz Kołodziej 28
6. Oskar Fajfer 25
7. Szymon Woźniak 25
8.  Kacper Woryna 23
9. Krzysztof Buczkowski 19
10. Przemysław Pawlicki 17
11. Dominik Kubera 15
12. Wiktor Lampart 14
13. Piotr Pawlicki 14
14. Wiktor Przyjemski 14
15. Wiktor Jasińsk 11
16. Mateusz Cierniak 10
17.  Jakub Miśkowiak 6
18.  Marcin Nowak 6
19. Adrian Gała 1
20. Mateusz Świdńicki  1
21. Bartłomiej Kowalski 1
22.  Hubert Łęgowik  0
Partner

 

 

http://atlantistsl.com/  

 

Ostatni wywiad
   Sam Masters: Prezes Knop sam zakupił mi silnik

Sam Masters w sezonie 2023 w Polsce będzie zdobywał punkty dla GTM Startu Gniezno. Australijczyk, po raz kolejny udowodnił swoją wartość i kolejny rok z rzędu był w czołówce zawodników pod średnią biegową w 2. Lidze Żużlowej. Specjalnie dla eSpeedway.pl, zawodnik opowiedział nam o swoich początkach na żużlu oraz o kontrowersyjnej wypowiedzi Sławomira Knopa.

  Więcej wywiadów
Ostatni felieton
   Pierwszy sezon bez Rosjan w polskich ligach (felieton)

W niedzielę oficjalnie zakończył się sezon żużlowy 2022 w Polsce. Tegoroczne rozgrywki były szczególne. Inwazja Rosji na Ukrainę 24 lutego spowodowała, że na polskich torach zabrakło rosyjskich zawodników, którzy zostali zawieszeni w prawach zawodnika. Taka decyzja na pewno nie zadowoliła Betard Sparty Wrocław oraz For Nature Solutions Apatora Toruń, ponieważ Rosjanie najprawdopodobniej byliby liderami swoich drużyn. 

  Więcej felietonów
Ostatni artykuł
   Niezbędnik Żużlowy już w sprzedaży

Absolutna gratka dla fanów żużla! Dostępny jest już „Niezbędnik Żużlowy" - 196 stron o wszystkich rozgrywkach na rok 2023. Składy, terminarze, tabele, wywiady, felietony oraz przewodniki, a nawet więcej! Wszystko, czego potrzebuje kibic żużla na nowy sezon.

  Więcej artykułów
Design by Danno - Copyright by eSpeedway.pl - Engine by wmaster.eu